Toekomstige werknemenrservaringen in de detailhandel van luxeproducten
Ontwerpsessies, capaciteiten- en team ontwikkeling | Bereik 150+ mensen | Amsterdam, Parijs, Miami & New York
DesignThinkers Academy is benaderd door Cartier om de werknemers ervaringen in kaart te brengen. Tijdens dit project waren belanghebbenden betrokken van verschillende afdelingen binnen de multinationale organisatie. Dit was essentieel om actieve betrokkenheid te stimuleren met als doel succesvolle samenwerking te realiseren bij het toewerken naar gezamenlijke oplossingen. Door middel van onze ‘leren door te doen’ aanpak, werden deelnemers begeleid door een ontwerpproces dat het mogelijk maakte om toekomstige werknemer ervaringen bij Cartier te visualiseren. Nieuwsgierig hoe wij Design Thinking hebben toegepast in de detailhandel van Luxeproducten? Blijf lezen!
CARTIER GEDREVEN INNOVATIE
Het project is uitgevoerd op internationaal niveau met de betrokkenheid van teams uit Parijs, New York en Amsterdam. De grootste uitdaging was om de belangrijkste betrokkenen bij elkaar te krijgen. Het adopteren van een mensgericht perspectief heeft geresulteerd in een grondiger veranderingsproces dan was geanticipeerd: naast een herinrichting van de fysieke werkomgeving zijn ook attitudes en emoties van werknemers in lijn gebracht met het nieuwe ontwerp.
METHODIEK
Door onze ‘leren-door-te-doen’ methode zijn de deelnemers begeleid door een ontwerpproces dat hen in staat heeft gesteld om gezamenlijk deelnemers profielen te creëren en hun werknemers ervaringen in kaart te brengen. Daarnaast konden deelnemers hierdoor toekomstige service scenario’s visualiseren. Onder aan de streep hebben DesignThinkers Academy en Cartier nauw samengewerkt aan een project om de werknemers ervaringen en werkomgeving in kaart te brengen.
Design Thinking in het bankwezen om innovatie te stimuleren
Ontwerpsessies, Capaciteitsontwikkeling & Kwalitatief onderzoek | Bereik 500+ mensen | Zwitserland
Verandering en innovatie ondervinden regelmatig verzet in traditionele en conservatieve sectoren. Er zijn specifieke vaardigheden nodig om succesvolle implementatie van nieuwe ideeën te waarborgen, wat uiteindelijk cruciaal is voor groei en ontwikkeling. Tijdens dit 1-jarige project hebben we verbeterde werkvormen geïntroduceerd binnen Pictet, waaronder Design Thinking. Gezamenlijk hebben we de werknemers van een van de grootste banken van Zwitserland gefaciliteerd in het opdoen van nieuwe vaardigheden zoals onderzoeksontwerp, ideatie, maken van prototypes en effectief samenwerken. Benieuwd naar de toepassing van Design Thinking binnen het bankwezen? Lees verder!
PICTET GEDREVEN INNOVATIE
Hoe kunnen we Pictet ondersteunen bij het opdoen van Design Thinking vaardigheden?
Met hun hoofdkantoor in Genève is Pictet een Zwitserse bank met een primaire focus op kapitaalbeheer, vermogensbeheer en investeringen in de privésector. Pictet Group heeft ongeveer 4.600 werknemers, waaronder 900 leidinggevenden.
Voordat Pictet de stap nam om DesignThinkers Academy te benaderen, hadden ze al stappen ondernomen om een Leer en Ontwikkelprogramma op te zetten voor hun werknemers. Hierop voortbouwend hebben we een Design Thinking Capaciteiten Training ontwikkeld en deze intern uitgevoerd vanuit een strategisch oogpunt om nieuwe werkwijzen te integreren in de organisatie.
Daarnaast hebben we een aantal ontwerpsessies gefaciliteerd voor productinnovatie teams om samen nieuwe producten en services te ontwikkelen. Als gevolg hebben we Pictet geholpen hun interne netwerk van expertises in kaart te brengen.
METHODOLOGIE
Om te waarborgen dat Pictet ook in de toekomst de volle potentie van Design Thinking kan benutten hebben we ze in staat hebben gesteld zelfstandig het op maat gemaakte curriculum te doorlopen dat nauw verwant is aan de Double Diamond methodiek waarbij divergerend en convergerend denken elkaar aanvullen. Tegelijkertijd hebben we lezingen georganiseerd met als doel soft- en hard skills aan te leren, zoals het afnemen van interviews voor kwalitatief onderzoek, effectieve ideatie, empathie, communicatie en onderhandelingsvaardigheden. Daarnaast hebben we een 3,5-daagse ontwerpsessie gefaciliteerd om innovatie te stimuleren. Hierbij lag de focus op het optimaliseren van de samenwerking tussen teams en cliënten. Hierdoor zijn er inzichten opgedaan die in de toekomst kunnen helpen met productinnovatie. Afsluitend hebben we Pictets’ senior consultants gecoached om hun in staat te stellen zelf Design Thinking sessies te faciliteren binnen hun bedrijf.
Aan het einde van het project waren de Pictet teams vol zelfvertrouwen om zelfstandig te innoveren door in te spelen op behoeften van hun klanten. Ook voelden ze zich comfortabel om de Double Diamond / Design Thinking manier van denken op hun dagelijkse werkzaamheden toe te passen.
Een filter om optimaal te innoveren
Capaciteitsontwikkeling, Bedrijfsonderzoek | Bereik 50+ mensen | Amsterdam
Regenwouden zijn de longen van de aarde. Bedrijven streven ernaar om hun industriële impact op regenwouden te minimaliseren en daarmee op het milieu in zijn algemeen. Voor deze missie is Rainforest Alliance (RA) voor veel organisaties een aantrekkelijke partner, gezien hun hoogwaardige gecertificeerde programma. Vanuit het perspectief van RA zijn deze samenwerkingen ook waardevol. Hierdoor is het van belang om aan de hand van strenge criteria de aanmeldingen van de meest veelbelovende partners eruit te filteren. Als resultaat zal dit de innovatie tussen RA en hun partners verbeteren en zal deze samenwerking waarborgen dat RA-gecertificeerde producten bijdragen aan het behoud van regenwouden en biodiversiteit. Benieuwd naar de toepassing van Design Thinking binnen een NGO? Lees verder!
RA heeft historisch gezien een sterke voorkeur voor het definiëren, structureren en het controleren van informatie. Dit kan voor belemmeringen zorgen aangezien er in een innovatieproces voldoende ruimte nodig is voor onzekerheid. Aan de hand van de principes van Design Thinking, hebben we in samenwerking met RA geïdentificeerd wat de benodigde criteria zijn om de juiste innovatiepartners te selecteren, gebaseerd op hun drijfveren en waarden. Aanvullend hebben we ook onderzocht wat potentiële partners verwachten van RA met behulp van empathie in onderzoek. Dit zal RA helpen om hun visie in lijn te brengen met die van hun partners, waardoor co-creatie en innovatie wordt gestimuleerd.
Dankzij de training heeft RA nu betere hulpmiddelen in handen om de meest veelbelovende partners te identificeren voor een samenwerking, en daarmee een systeem om de toegevoegde waarde van een samenwerking te evalueren.
In kaart brengen van klantervaringen in de horeca
Kwalitatief onderzoek, CJM ontwikkeling en Service Scenario’s | Bereik 500+ mensen | Taiwan en Japan.
Tijdens het project voor MOS burger is DesignThinkers Academy voornamelijk bezig geweest met het trainen en coachen van een team van marketeers en managers. Dit hebben we gedaan door kwalitatief onderzoek te faciliteren en daarnaast gezamenlijk nieuwe scenario’s voor de klantervaringen van de toekomst te ontwerpen. Hierbij hebben we gefocust op het innovatiever maken van de Taiwanese service industrie.
MOS BURGER GEDREVEN INNOVATIE
In opdracht van CDRI (Commerce Development Research Institute) – een wetenschappelijke onderzoeks denktank van de taiwanese overheid hebben we met behulp van ‘customer journey mapping’ (CJM) een ontwerp gemaakt om inzicht te krijgen in klantervaringen binnen de horecasector in Taiwan, met als specifieke focus om de Taiwanese service industrie innovatiever te maken.
METHODIEK
Hoe kunnen we de geleverde service herontwikkelen met behulp CJM? CJM methodiek stelt ons in staat om inzichtelijk te krijgen waarom organisaties en klanten doen wat ze doen. Daarnaast zorgt het in kaart brengen van klantervaringen voor nieuwe mogelijkheden voor betrokkenen binnen de organisatie om samen te kunnen werken. Daarmee is volledig eigenaarschap van de uitkomst van het proces gewaarborgd.
Het gebruik van Design Thinking voor robuuste werknemersbemiddeling
Versnelling, Procesontwerp & coaching op afstand | Bereik 500+ mensen | EMEA, USA, Baltische staten
Onze samenwerking met Coca-Cola was een interessant voorbeeld van de toepassing van Design Thinking in HR. DesignThinkers Academy heeft het herontwerp van Coca-Cola HR & het werknemers ecosysteem gefaciliteerd. Hoe kunnen we mensgericht werken in het huidige digitale landschap? Dit heeft geresulteerd in verbeterde service scenario’s voor het aannemen en inwerken voor nieuwe Coca-Cola werknemers wereldwijd. De belangrijkste uitkomst is een set prototypes en werkwijzen hoe deze veranderingen kunnen worden geïmplementeerd.
COCA-COLA GEDREVEN INNOVATIE
Hoe kunnen we de HR-afdeling van Coca-Cola ondersteunen in het herontwerpen van werknemersgerichte service met behulp van een Design Thinking aanpak?
In samenwerking met de GBS afdeling zijn er Design Thinking Workshops gegeven aan het wereldwijde Coca-Cola HR team. We hebben ontwerpsessies gefaciliteerd voor zowel Coca-Cola werknemers in een HR functie als in een niet-HR functie. Tijdens deze samenwerking is er geïdentificeerd waar kansen liggen om de service scenario’s voor het aannemen en inwerken van Coca-cola werknemers te verbeteren. Dit heeft geresulteerd in diverse werkwijzen en prototypes die helpen om veranderingen te implementeren.
METHODOLOGIE
Hoe kunnen we mensgericht werken in het huidige digitale landschap? Met het idee om de werknemers van Coca Cola te benaderen zoals wij onze eigen klanten benaderen, ontstond er een nieuwe manier van denken waarbij er speciale aandacht was voor de gebruikerservaringen op de Coca-Cola bedrijfsservices. Door onszelf in de schoenen van de klanten te plaatsen hebben we antwoord weten te geven op vier kernvragen met een focus op verlangens, behoeften en pijnpunten. Afsluitend hebben we de GBS afdeling geholpen om een CJM te maken die van toepassing is op hun eigen werknemers gerelateerde processen. Hierdoor hebben HR-werknemers van Coca-Cola nu meer inzicht in de werknemers ervaringen en kunnen ze nieuw leven blazen in hun perceptie van het wereldwijde werknemers landschap.
Mensgerichte serviceconcepten in de financiële sector
Ontwerponderzoek, Klantinzicht, Canvas Bedrijfsmodel | Bereik 1000+ mensen | Egypte, Morocco, Kenya, South Africa, Nigeria
DesignThinkers Academy heeft een mensgerichte management proces ontwikkeld om omzetstromen in de MENA regio inzichtelijk te vereenvoudigen. Aanvullend zijn er trainingen en evenementen georganiseerd om een innovatieve werkomgeving te stimuleren.
We hebben Mastercard geholpen om een Design Thinking mindset te integreren op verschillende management levels en in de alledaagse bedrijfsvoering. Door op creatieve wijze bedrijfsmodellen op te stellen werden er diverse omzet-alternatieven voor cross-functionele teams geïdentificeerd. Bij het opstellen van nieuwe serviceconcepten is gebruik gemaakt van een mensgerichte aanpak. Daarnaast werden train-de trainer workshops georganiseerd voor management teams om een innovatieve werkomgeving te stimuleren en nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen.
Oplossingen creëren om levenskwaliteit op wereldniveau te verbeteren
Capaciteitsontwikkeling | bereik van 500+ mensen | Filipijnen en Nederland
Bloomberg Philanthropies, de liefdadigheids tak van Bloomberg Corporation, organiseert jaarlijks de ‘Global Mayors Challenge’. Tijdens deze competitie worden stadsautoriteiten over de hele wereld uitgedaagd om een duurzame oplossing te bedenken voor een actueel en nijpend probleem in hun gemeente. Als Design Thinking Consultants hebben we de gemeente Rotterdam (Nederland) en Butuan (Filipijnen) geholpen om een mensgerichte denkwijze te implementeren in hun ontwerp. Benieuwd hoe wij Design Thinking implementeren bij NGOs? Lees verder!
Door een nauwe samenwerking en de daadkrachtigheid van alle teams hebben we gezamenlijk de finishlijn bereikt: Rotterdam en Butuan zijn bekroond als winnaars van de Global Mayors Challenge 2021. Elke stad heeft $1M in ontvangst mogen nemen om hun ideeën door te ontwikkelen tot tastbare, duurzame oplossingen.
Toekomstig leiderschap tijdens een fusering
Ontwerponderzoek, Bedrijfsonderzoek, Toekomstscenario’s | Bereik 500+ mensen | Amsterdam, Parijs
De komst van een nieuw Parijs’ warenhuis betekent voor L’oreal Group nieuwe kansen om te groeien. Om deze kansen te benutten heeft L’oreal de eigenaar van het warenhuis, DFS Group uit Hong Kong, benaderd voor een samenwerking. Deze fusering opent deuren voor nieuwe ondernemingen, maar werpt ook strategische vraagstukken op wat betreft de koers van het toekomstige leiderschap binnen de organisatie. L’oreal heeft DesignThinkers uitgenodigd om trainingen te organiseren om daarbij beide partijen te laten samenwerken aan toekomstige succes scenario’s. Meer leren over de toepassing van Design Thinking in Detailhandel van Schoonheidsproducten? Lees verder!
Het fundament van het programma ligt in bestaand onderzoek en zorgvuldig voorbereide persona’s, processen, kerninzichten en gesimuleerde sessies. In de laatste fase van het programma zijn toekomstscenario’s ontworpen om de succesvolle lancering van DFS’ onderneming in Parijs te ondersteunen. De sterke bedrijfscultuur speelt hier een belangrijke rol in. De focus van het project was gericht op het opstellen van korte- en lange termijn doelen met een mensgerichte focus. Gezamenlijk is er onderzocht wat de invloed van de fusering is op werknemers, gebruikers en andere belanghebbenden. Design Thinking in de detailhandel van schoonheidsproducten was de rode draad tijdens het proces: we hebben L’oréal geholpen mensgerichte capaciteiten te ontwikkelen en hebben ze in staat gesteld de juiste hulpmiddelen te gebruiken om de weg naar succesvol leiderschap te faciliteren.
Mensgerichtheid in het proces van productontwikkeling
Capaciteitsontwikkeling, Bedrijfsonderzoek | Bereik 100+ mensen | Online of op locatie
Cordstrap is een wereldwijde marktleider in vrachtbeveiliging, waarbij ze producten en oplossingen bieden om beveiliging te garanderen voor alle soorten vracht die vervoerd wordt via rails, zee, weg en lucht. Als deel van de transitie van een product georiënteerde organisatie naar een oplossingsgerichte organisatie liep Cordstrap tegen een aantal uitdagingen aan met betrekking tot innovatie. Als oplossing besloten ze een nieuw mensgericht Product Creatie Proces (PCP) te ontwikkelen. Er is een geïntegreerde aanpak met Design Thinking als leidraad gebruikt om op effectieve wijze het nieuwe PCP te ontwerpen en implementeren. Meer weten over de toepassing van Design Thinking in de innovatiesector? Lees verder!
Cordstrap richt zich op snelle implementatie van het PCP om de duur en kwaliteit van hun innovatie te verbeteren. Hiervoor hebben we geholpen met het ontwerpen van een introducerende training voor deze nieuwe methode. Daarnaast hebben we prototypes ontworpen van de nieuwe PCP hulpmiddelen. Minstens zo belangrijk is, waarborgen dat belanghebbenden de nieuwe methode begrijpen en implementeren in hun werkzaamheden. Om deze reden hebben we een significant deel van het project besteed aan de begeleiding van werknemers bij het implementeren van de de nieuwe PCP in hun dagelijkse werkzaamheden, met speciale aandacht voor hun persoonlijkheid, behoeften en de uitdagingen waar ze tegenaan lopen.
Om nieuwe kennis te consolideren hebben we werknemers van Cordstrap begeleid tijdens hun werk. Met een ‘leren door te doen’ mentaliteit hebben we werknemers begeleidt om mensgerichte vaardigheden toe te passen bij het faciliteren van de nieuwe PCP voor hun collega’s. Als resultaat hebben Cordstrap werknemers grip gekregen op het iteratieve en duurzame karakter van Design Thinking.
Mensgerichte werknemerservaringen in de logistieke sector
Ontwerpsessie, Capaciteitsontwikkeling | Bereik 500+ mensen | Zwitserland
Uit onderzoek blijkt dat werknemerservaring een belangrijke voorspeller is van bedrijfs KPI’s, waaronder werktevredenheid en productiviteit. In de logistieke industrie blijkt dit nog belangrijker, aangezien een goede werknemerstevredenheid leidt tot minder overspannenheid- en stress gerelateerde klachten. Meer weten over de toepassing van Design Thinking in de logistieke sector? Lees verder!
In het geval van Kuehne & Nagel hebben we gewerkt aan de co-creatie van een toekomstscenario voor werknemers ervaringen. Het doel was om het proces richting een meer werknemersgerichte werkwijze te sturen. In een virtuele ontwerpsessie hebben we Kuehne & Nagel geholpen met het adopteren van de benodigde vaardigheden en manier van denken om een mensgerichte werknemerservaring te creëren. Ondersteund door de vaardigheden en hulpmiddelen van Design Thinking, zoals empathie, persona’s en kwalitatief onderzoek is het project gericht op het introduceren van een frisse blik om de brug te slaan tussen werknemers en hun managers bij Kuehne & Nagel.
Herinrichting van huidige operationele werkwijze met Design Thinking
Capaciteiten Ontwikkeling | Bereik 100+ mensen | Den Haag
Binnen de NGO sector is er een groeiende behoefte om mensgerichter te werken. Hiervoor hebben we in samenwerking met het Internationale Comité van het Rode Kruis een training ontworpen voor het opfrissen van mensgerichte capaciteiten door de Design Thinking methodologie. Meer weten over de toepassing van Design Thinking binnen een NGO? Lees verder!
Tijdens een intensieve 1-daagse training hebben we de bestuursleden van het Rode Kruis geïntroduceerd in de kernvaardigheden van het Design Thinking Proces, zoals empathie, kwalitatief onderzoek en het ontwikkelen van prototypes. Daarnaast hebben we de ‘double diamant’ doorlopen, het iteratieve innovatiemodel waar divergerend- en convergerend denken elkaar aanvullen.
Tijdens het proces hebben we teamleden van het rode kruis gefaciliteerd in het integreren van Design Thinking in hun dagelijkse werkzaamheden met een ‘leren door te doen’ werkwijze. Met de juiste sturing hebben we de werknemers van het rode kruis in staat gesteld om een werkwijze die past bij hun teams en organisatie te ontwikkelen en behouden.
Mensgericht service ontwerp voor een hoogstaande merkbeleving
Service Ontwerp, Ontwerp Werknemers Belevenis, Capaciteiten Ontwikkeling | Bereik 500+ mensen | Genua, Lissabon
Bij Bacardi is er groeiende behoefte om een meer klantgerichte werkwijze te handhaven bij het ontwerpen van een product of service. Met het uitrollen van een nieuwe app wil Bacardi een online service introduceren die zorg en aandacht uitstraalt richting gebruikers. De uitdaging is om belanghebbenden aan boord te krijgen bij het proces, van de ontwikkelingsfase tot aan het uitrollen van de app en de integratie in dagelijkse werkzaamheden. DesignThinkers en Bacardi hebben samengewerkt aan de introductie van de nieuwe technologie binnen de gehele organisatie. Om het gebruik van de nieuwe technologie te stimuleren hebben we onderzoek gedaan vanuit het perspectief van een barman, wiens vaardigheden om met de app te werken en klantcontact cruciaal zijn voor het succes van de app. Interesse in de toepassing van Design Thinking in FMCG? Lees verder!
Tijdens de eerste fase van het project hebben we Bacardi geïntroduceerd aan de fundamentele kennis van Design Thinking. Tijdens een 2.5 daagse intensieve workshop hebben we in detail uitleg gegeven aan kernvaardigheden zoals empathie, onderzoek en het maken van prototypes. Vervolgens hebben we door middel van co-creatie barman persona’s opgesteld. Hiermee hebben we inzicht gekregen in de uitdagingen waarvoor ze komen te staan bij het in gebruik nemen van de app; een hele nieuwe manier van werken. We hebben gezamenlijk aandacht gegeven aan mogelijke knelpunten en de toegevoegde waarde die de app aan de dagelijkse werkzaamheden van een barman kan bieden. Tegelijkertijd hebben we een interactieve training op de werkvloer gegeven zodat de leermomenten direct konden worden toegepast in de praktijk.
We hebben samen met Bacardi gewerkt om de ontwikkelingsplannen van hun nieuwe werkwijze aan de man te brengen binnen de gehele organisatie. Met een helder doel en de Design Thinking hulpmiddelen in handen, hebben we het Bacardi personeel in staat weten te stellen met vertrouwen hun nieuwe werkwijze te adopteren. Uiteindelijk zullen klanten de vruchten plukken van de nieuwe Bacardi app, net als het personeel die zich bekwaam voelen om ermee te werken.
Versnelde innovatie in de financiële sector
Versnelde innovatie, capaciteiten- & teamontwikkeling | Bereik 1000+ mensen | Nederland, Spanje, Duitsland & Roemenië
ING bereidt zich voor op toekomstbestendige innovatie. In een faciliterende rol hebben we het innovatieproces van ING versneld waarbij het gebruikersperspectief is geïntegreerd in de ontwikkeling van producten en services. Als resultaat hebben we op succesvolle wijze Lean, Agile & Scrum methodiek gecombineerd met Design Thinking. Hierdoor hebben we ING in staat gesteld om relevante oplossingen sneller in de markt te kunnen implementeren.
ING GEDREVEN INNOVATIE
Hoe kunnen we ING ondersteunen bij het implementeren van een mensgericht perspectief om daarmee hun services in de financiële industrie te optimaliseren?
DesignThinkers Academy heeft in samenwerking met ING een intern innovatieproces ontwikkeld om het gebruikersperspectief te implementeren in de ontwikkeling van nieuwe services. Hiervoor heeft DesignThinkers Academy een team van ING werknemers getraind om een meer mensgerichte aanpak binnen de organisatie te waarborgen.
Daarnaast hebben DesignThinkers ook sturing gegeven aan ING Accelerator teams om nieuwe services te ontwikkelen, testen en implementeren. Daarnaast heeft DesignThinkers Academy alle materialen ontwikkeld die zijn gebruikt voor individuele workshops en het opzetten van richtlijnen, hulpmiddelen, innovatieprogramma’s en -processen.
METHODIEK
Hoe combineer je succesvol Design Thinking, Lean, Agile & Scrum? Met de PACE methodiek is ING voorbereidt op de toekomst, ongeacht de snelheid waarbij de omgeving veranderd. Het combineren van deze methodes stelt ons in staat om relevante oplossingen sneller in de markt te implementeren. Kijk de video voor een uitgebreide uitleg van het proces.
“Het zal mij helpen om stakeholders te benaderen en aan boord te krijgen.”