CASE: COCA-COLA

Een wereldwijd HR ecosysteem voor de drankenindustrie (Coca-Cola)

Hoe kan de HR afdeling van Coca-Cola diensten voor medewerkers verbeteren met Design Thinking?

De Global HR-afdeling van Coca-Cola wilde het menselijke aspect van hun werk weer beter terug laten komen in de digitale wereld waarin we tegenwoordig werken. Zij zochten naar een manier om het aanname- en onboardingsproces te verbeteren, zodat nieuwe medewerkers van over de hele wereld zich direct warm ontvangen en onderdeel van de Coca-Cola familie voelen. DesignThinkers heeft het ontwerp van dit wereldwijde HR ecosysteem begeleid met Design Thinking accelerators, proces design & coaching. 

ACCELERATORS, PROCESONTWERP & COACHING OP AFSTAND
500+ MENSEN BEREIKT
EUROPA, MIDDEN-OOSTEN, AFRIKA, VERENIGDE STATEN & BALTISCHE STATEN
INNOVATIE BIJ COCA-COLA

Het Design Thinking programma voor Coca-Cola Global HR werd uitgevoerd in samenwerking met de Global Business Services afdeling. DesignThinkers heeft werksessies begeleid voor Design Councils die bestonden uit Coca-Cola medewerkers en Human Resource professionals. Tijdens deze co-creatie sessies werden de pijnpunten in de HR-dienstverlening in kaart gebracht en verkend wat mogelijkheden voor verbetering konden zijn. De focus lag hierbij op de werving en onboarding van nieuwe Coca-Cola medewerkers. Het belangrijkste resultaat van het programma is – naast dat de deelnemers leerden werken vanuit de mens-gerichte aanpak – een set van prototypes & roadmaps voor verbetering van de HR-diensten die direct geïmplementeerd konden worden in pilots.

METHODOLOGIE

Hoe kunnen we het menselijk aspect laten zien in de digitale wereld waarin we werken? Het idee was om de medewerkers van Coca-Cola niet langer te behandelen als collega’s maar als klanten van HR diensten. Met deze nieuwe denkwijze kwam er een specifieke nadruk op de ervaring van deze diensten. Welke stappen doorloopt een medewerkers precies tijdens het onboarden, en belangrijker nog: welke ervaring levert dit op? 

De wensen, behoeften en pijnpunten van klanten werden samengebracht in personas en customer journey maps, die als basis dienden voor het ontwerp van nieuwe diensten in service scenarios. Door deze service scenarios direct te testen en valideren bij medewerkers, konden ze direct verbeterd worden. Om ervoor te zorgen dat deze vernieuwde diensten daadwerkelijk geimplementeerd werden, werden concrete roadmaps & pilot projecten opgestart.

MAATWERK

Onze klanten werken graag met ons samen omdat onze aanpak flexibel en persoonlijk is. We investeren in het opbouwen van een relatie met de klant, om inzicht te krijgen in de organisatie, de stakeholders en de bredere context van de challenge.

Vervolgens ontwerpen we gezamenlijk een aanpak op maat. Hierbij staat leren-door-te-doen centraal: wij geven teams de tools & technieken in handen om zélf te ervaren hoe zij diensten en producten op een mens-gerichte manier kunnen ontwerpen.

“Interactieve en energieke hands-on training in het leren van de Design Thinking principes, met andere deelnemers vanuit diverse disciplines.”

Toby Fryar, Albert Heijn

DesignThinkers Academy